Cílená pomoc sociálně ohroženým domácnostem a občanům je nejlepší a nejspravedlivější, tvrdí v rozhovoru pro Pravdu energetický analytik Karel Hirman. Energošeky určitě mohou být jedním z velmi účinných nástrojů a mnohem spravedlivějším.
Jak hodnotíte dosavadní aktivitu státu v oblasti krize vysokých cen energií?
Na Slovensku právě díky systému regulace cen energií pro domácnosti a malé odběratele máme letos zatím mnohem lepší situaci s cenami energií než v drtivé většině zemí EU včetně některých našich sousedů. Míra zvýšení cen je zatím mnohem nižší. Proto prozatím není podle mého názoru nutné přikročit k dalším plošným opatřením, jako je například snížení DPH. Země, které musely použít snížení DPH, se jen snaží snížit tlak na ceny v té míře, jak nám se zatím daří pomocí regulovaných cen. Tato plošná opatření je třeba ponechat v záloze v případě dalšího tlaku na ceny energií. Jak vidíme, tlak stále přetrvává a zatím není vidět na trzích výraznější zlom v cenách směrem do nižších úrovní ani v následujících jarních a letních měsících.
Co se týká neregulovaných subjektů, zde stát a Úřad pro regulaci síťových odvětví (ÚRSO) citelně pomohly ve změnách tarifu za provozování systému u elektřiny, která za celé minulé desetiletí dělala cenu elektřinu pro podniky a byznys na Slovensku jednu z nejvyšších v EU. Hlavní zodpovědnost je však na samotných managementech a majitelích firem – tak jak nakupují jiné vstupy potřebné pro svoji výrobu a byznys, tak musí nakupovat profesionální i energie, které potřebují. Stát a tedy my všichni občané je nemůžeme „vodit za ručičku“ a sanovat jejich chyby z našich daní.
Velký problém mají samosprávy, tedy města a obce. Dá se stihnout pomoc pro ně, když už mají nastavené rozpočty, musely draze nakoupit energie a podepsat smlouvy?

Samosprávy hospodaří se svým rozpočtem nezávisle na státu. A nesou zodpovědnost i za nákup energií. Nikdo ani dosud nebránil a nebrání samosprávám – městům a VÚC – aby nakupovaly energie pro své instituce ve své působnosti – školy, nemocnice, sociální ústavy, administrativní budovy – dohromady v jednom balíčku centrálně jako jeden zákazník. Nic tomu nebrání, jen špatný management samotných samospráv a případně různé partikulární zájmy v jejich institucích. Pokud by měli profesionální energetický management, mohli by vyjednat nejen výhodnější cenu, neboť budou nakupovat dohromady centrálně velká množství energií, ale i na delší období. Když se samosprávám nelíbí, pokud stát zasahuje do jejich pravomocí, tak by také neměly svá selhání a chyby shazovat na vládu, pokud je špatně a ony svůj provoz nezvládají.